My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
ITS ALL ABOUT ME & RELATED! AM THE QUEEN OF THIS BLOG. HAPPY READING!

14 FEBRUARI 2012 - SAAT DINANTIKAN!

sejak jam 430 pagi aku dimasukkan ke wad bersalin menunggu Dr Anjalai datang utk check-up! Aku siap boleh bersembang dgn mak lagi sambil menahan sakit2 manja (FASA PERTAMA - PENDAM) - mampu bertahan!

hubby blom sampai dari arah Seri Iskandar - jam 630pagi - hubby pun sampai Hospital - change duty dgn mak -  mak nak solat subuh kat spital sat - pastu hubby pulakk..

jam 700 pagi - doktor Anjalai dah mai & check vagina aku - dia kata baru 2cm bukaan - aku sakit2 fasa pertama tahap 2 - doktor suh hold till bukaan 10 cm - insyaallah aku sanggup lagi hold coz niat dihati aku nak bersalin NORMAL kali ini...

jam 900 pagi - aku sakit fasa pertama tahap 3 - mak n hubby sebelah aku jaga/urut2 pinggang aku yg sakit - bila dah sakit mmg rasa nak marah je hubby - serba tak kena - nak gerak jalan2 - Nurse tak bagi - sakit mak.. sakit... aku mengeluh!

aku bertahan lagi samapi jam 11 pagi - aku berada pada kesakitan SAKIT FASA KEDUA - zikir di mulut kuamt-kamit tak henti2 - air zamzam selusuh aku minum setiap kali sakit menghinggap - besi katil aku rentap sekuat mungkin utk menahan sakit yang amat sgt - HANYA ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI!

jam 1145 pagi - Dr Anjalai datang lagi n check vagina - katanya:

"Ok, Puan Harnieza - bukaan dah 8cm tetapi kepala bayi masih jauh kedalam yea - before 2pm awak akan bersalin - I pecahkan air ketuban U untuk senang proses kepala baby turun yea"

panggg... terasa air ketuban memanncut keluar - kesakitan kian terasa HEBAT - aku resah gelisah - peluh menitik2 - mak usap peluh aku/ sisir rambut aku/ urut pinggang pinggul aku/ berzikir ditepi telinga aku/ baca yaasin utk aku - masyaallah, hebatnya pengorbanan EMAK.. tanpa emak, macam mana agaknya aku menghadapi keadaan itu?

HUBBY??? tidak akan sama layanan sari seorang IBU! EMAK - ampunkan dosa-dosaku..

kesakitan aku dah berada di FASA KETIGA (8cm daaaa...) -sakit! sakit! mak, sakit! jam 130 tghr - Dr Anjalai dtang lagi n check vagina - dia very surprised, coz - air ketuban dah keluar - bukaan dan 8cm lebih - TETAPI kepala baby masih jauh atas serviks - Dr anjalai pun bingung - so, dia bagi option kepada aku untuk tunggu another 2hours (jam 400 ptg - final) or do operation!

Demi ALLAH aku tak sanggup lagi menahan kesakitan tahap ketiga ini yg sakitnya bagai nak putus pinggang/pinggul aku setiap 3-5 minit sekali sakit... aku merengek kesakitan pada mak - SAKIT MAK, TAK TAHAN DAH, LETIH TAHAN SAKIT, PENAT! mak tumpang simpati pada aku yg dah lemah/lesu tahan sakit..

aku setuju buat operation - Dr. Anjalai arahkan rakan sejawat utk siapkan prosedur ceaserean - aku disorong ke bilik bedah sambil tahan sakit - dalam bilik bedah aku nampak depa dgn jarum-jemarumnya, pisau etc.. aku dah tak gerun dgn bendatu sumer coz aku sedang sakit amat sangat - tolonglah cepat uruskan - rengek aku!

pinggang belakang aku kena injection bius epidural - tak sakit pun kena cucuk jarum bius (heheh..??) - sakit nak bersalin mengatasi segalanya - aku dibaringkan - bius cepat berjalan - aku tak rasa apa2 dah pergerakan kaki aku - aku sedar separuh - terasa depa jolok "itu" utk masukkan tiub saluran kencing - redha jelah wheeii..

hubby kat sebelah kanan aku & aku nampak melalui cermin cahaya - proses ceaserean - TEPAT JAM 14:04 PETANG PADA 14 FEBRUARI 2012 - TADAAAA... ANAK LELAKI AKU DAH KELUAR - SYUKUR ALHAMDULILLAH - ZURIAT KEDUA IBU SELAMAT DIKELUARKAN DARI RAHIM INI - ALHAMDULILLAH, CANTIK KULITNYA MERAH MENYALA!

maka lahirlah anak yang ku kandung selama 40 minggu 1 hari (overdue sehari dari tarikh jangkaan bersalin) - sekarang masa depa nak jahit laks - its takes time - jam 3petang aku ditolak kedalam bilik 4-bedded - waiting for my hubby & mak...


selamat datang sayang!


tok dakap baby..


hadi izzuddin - happy dapat adik!


No comments:

Post a Comment