My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
ITS ALL ABOUT ME & RELATED! AM THE QUEEN OF THIS BLOG. HAPPY READING!

PANTANG! pantang nampak or pantang larang?

pantang larang or pantang nampak or berpantang?

topik hangat diperkatakan oleh wanita lepas bersalin.. hahaha... gempak jers..

sebona eh, kalau ikut perubatan (medikal) - doktor cakap TIADA ISTILAH PANTANG-PANTANG NIH.. kalo ikut adat resam melayu - macam2 pantang larang dalam tempoh berpantang ketika lepas bersalin - kekadang tu malas nak follow sumer yg tak berapa nak ado lah...

tapi, kalo tok bidan yg urutkan kita tu jenis TOK BIDAN TEGAR - alamak, habishh lah kome wheyy.. kome kena follow itu - kome kena follow ini - macam2 perkara/benda depa suh dok pantang!

kalao kes haku - aku pantang nampak aje... hehehehe! kita kasi bedaall laaaa... tetapi, memandangkan haku punya badan penuh dengan angin jahat - aku berpantang keras jugalah! antara sebab2nya:

  1. nak kuruskan badan
  2. nak buang angin kus-kus yg jahat
  3. nak kasi balik tenaga
  4. nak bykkakn susu badan for the baby
  5. nak kempiskan perut yg BELOM lagi nampak nak surutnya
itulah hajat aku yg sebona ehh... niat nak iktu turun termurun punya tok bidan punya cara - SORRY NOT AT HOME! ITU BIDAAH N KARUT THE MARUT JEA! ITU AKU CAKAP.. KOME RASA NAK PERCAYA KE TAKNAK PERCAYA KE - AKU NO HAL!

apa yang yang penting - kita ikut sunnah Nabi Muhammad SAW aje - tak gitu? kan? kan? kan?

-eom-

No comments:

Post a Comment